Théby – Jorge Angel Livraga
>> pátek 20. listopadu 2009
...Před nedávnem jsem v Londýně v malém muzeu, které bylo donedávna
soukromé, viděl sarkofág Sethiho I., obdivuhodné dílo z alabastru, jehož vyryté
hieroglyfy vybarvené kobaltovou modří naneštěstí poškodilo londýnské podnebí.
Stejně jako mnoho jiných mistrovských děl ho do Evropy za téměř nadlidského
úsilí dovezl Belzoni, který také vytvořil mimořádné barevné kresby
soukromé, viděl sarkofág Sethiho I., obdivuhodné dílo z alabastru, jehož vyryté
hieroglyfy vybarvené kobaltovou modří naneštěstí poškodilo londýnské podnebí.
Stejně jako mnoho jiných mistrovských děl ho do Evropy za téměř nadlidského
úsilí dovezl Belzoni, který také vytvořil mimořádné barevné kresby
dnes rozpadající se hrobky Sethiho I., jež překonávají možnosti současné
fotografie. Jako příklad hodnoty těchto starých technik uvádíme kresbu dna
sarkofágu, kterou pořídil Bonomi. Navíc v roce 1821 na londýnském Piccadilly
vytvořil Belzoni reprodukci hrobky Sethiho I. s mimořádným
archeologicko-uměleckým úsilím, které nás ohromuje dodnes.
fotografie. Jako příklad hodnoty těchto starých technik uvádíme kresbu dna
sarkofágu, kterou pořídil Bonomi. Navíc v roce 1821 na londýnském Piccadilly
vytvořil Belzoni reprodukci hrobky Sethiho I. s mimořádným
archeologicko-uměleckým úsilím, které nás ohromuje dodnes.
Tento pionýr provedl mnoho dalších prací a objevů, i když je dnes archeology
kritizován pro své metody, které stejně jako Schliemannovy metody v Tróji
nebyly zcela adekvátní ani „vědecké“. Nezapomeňme však, že díky těmto
„starým obchodníkům“, kteří „náhodou“ našli obrovské historické poklady,
vlastníme nejkrásnější exponáty našich muzeí a podrobné popisy malebkritizován pro své metody, které stejně jako Schliemannovy metody v Tróji
nebyly zcela adekvátní ani „vědecké“. Nezapomeňme však, že díky těmto
„starým obchodníkům“, kteří „náhodou“ našli obrovské historické poklady,
z Údolí králů – zhotovené za cenu nepředstavitelných obětí – které již zmizely
v rukou lovců suvenýrů nebo obchodníků všech národností...
úryvek z knihy Théby, Jorge Angel Livraga